Generic selectors
Cautare exacta
Cauta in titlu
Cauta in continut
Post Type Selectors
Filtru Categorie
5779
5780
5781
5782
Alte Publicatii
Anunt
Din Tanach
Israel
Pericopa săptămânii
Sărbători
Stiri
Termeni

Zain (7) beAdar și moartea lui Moșe Rabenu

Publicat: martie 7, 2019
de Prof. Asher Shafrir
image_pdfimage_print

Am avut deja prilejul să  dezvăluim uimitoarea coincidență  privind  data nașterii și a morții lui Moșe Rabenu, care s-au petrecut în aceeași zi, Zain (7) beAdar. În Talmud în tractatul Kidușin 38:1 se fac calcule,  bazate pe câteva versete din Tanach, printre care:

”Moșe, robul meu, a murit, așa că acum ridică-te, treci Iordanul acesta, tu și tot poporul acesta,  Bnei Israel (fiii lui Israel), în țara pe care le-o dau lor” (Yehoșua/Iosua 1:2).

”Treceți prin mijlocul taberei și porunciți poporului zicând: Pregătiți-vă merinde, pentru că peste trei zile veți trece Iordanul acesta, să intrați să stăpâniți țara pe care HAȘEM v-o dă ca s-o stăpâniți” (Yehoșua/Iosua 1:11).

”Și poporul s-a suit din Iordan în ziua a zecea a lunii întâi și s-a oprit  în Gilgal la capătul din răsăritul Ierihonului” (Yehoșua/Iosua 4:19).

De aici, Rași, la comentariul lui la Talmud, ne explică că Bnei Yisrael au trecut Yardenul pe 10 Nisan și HAȘEM i-a spus acest lucru lui Yehoșua  cu trei zile înainte, și asta după ce ei l-au plâns pe Moșe 30 de zile după moartea lui potrivit versetului  de mai jos,  citat în același loc în Talmud:

”Și Moșe robul lu HAȘEM a murit acolo, în țara Moavului, după cuvântul lui HAȘEM” (Deutoronom 34:5)

”Și Bnei Israel l-au plâns pe Moșe treizeci de zile pe câmpiile Moavului. Și zilele plânsului și jelirii pentru Moșe s-au terminat” (Deutoronom 34:8).

Rași ne face socoteala: 10 minus  3 zile  rezultă că au primit porunca de 7 Nisan, iar dacă mai scădem 30 de zile ajungem la 7 Adar. Așa au stabilit Hazal ziua morții lui Moșe Rabenu. Este interesant faptul că noi  știm data la care a murit, dar nu știm locul în care a fost înmormântat!

”Și El l-a înmormântat în vale, în țara Moavului, vizavi de Bet-Peor, și nimeni nu știe unde se află mormântul lui până în ziua aceasta” (Deutoronom 34:6).

Și cu privire la data nașterii lui Moșe, Talmudul face referire în același tractat. Acolo, calculul  se bazează pe promisiunea făcută de  Hașem în Deutoronium 31:2, unde Moșe spune că azi are 120 de ani și nu mai poate să-și împlinească îndatoririle, iar Talmudul spune că de aici rezultă că Hakadoș Baruch Hu stă și umple zilele la Țadikim (oameni perfecți) zi de zi și lună de lună  (le împlinește viața după cum li se cuvine). De aici putem deduce că Moșe  împlinea exact 120 de ani când a murit, adică s-a născut tot de Zayin BeAdar.

Despre problema asta este povestit și în Midraș Raba, Șmot într-o altă legendă. Îngerii îl  întreabă pe Hakadoș Baruch Hu când să-l ia pe Moșe. Prima dată a fost 21 Nisan și îngerii au spus cum poate fi luat în ziua în care el a bătut marea și a spus Șirat Hayam (asta e data). A doua dată era 6 Sivan. Iar au spus îngerii cum poate fi în ziua în care el a primit Tora. Până la urmă au ajuns la ultima lună, Adar Șeni, că Midrașul ne spune că era un an bisect. Și fiindcă s-a născut de 7 Adar va muri în aceeași zi.

După tradiție noi știm că Moșe s-a născut în anul 2,369 de la crearea lumii. Dacă efectuăm calculul după regulile calendarului evreiesc, reiese că anul acela nu a fost un an bisect. Conform tradiției,  Moșe a murit în anul 2,489 de la creare, care, după aceleași calcule, a fost un an bisect, adică a murit în Adar Șeni. Cu toate acestea noi socotim că el s-a născut și a murit în aceeași zi. Asta ne și explică din nou că, dintre  cele două luni, luna principală este Adar Șeni și numai în anii care nu sunt bisecți rămâne totul în Adar, ca Purim și Hazkarot de oameni care au murit de Adar Șeni (mai există aici și alte sisteme de calcul).

O altă întrebare care cere un răspuns : în ce zi a săptămânii a murit Moșe Rabenu?  Sunt înțelepți, și cartea Zohar în pericopa Truma printre ele, care spun că Moșe a murit de Șabat, după masă, și din cauza asta noi spunem de Minha de Șabat rugăciunea Țiduk Hadin (țidkatha țedek). În Zohar este scris că de Șabat, după masă, au murit doar  trei personalități: Yosef Hațadik, Moșe Rabenu și David Hameleh. De aia se spune Țiduk Hadin de Minha. Zohar ne mai spune că în momentul în care a murit Moșe Rabenu:

ננעלו שערי תורה, נגנזו אורות התורה ונחשך אור השמש בצהרים

”S-au închis porțile de Tora, s-au pecetluit luminile Toraei și s-a întunecat lumina soarelui, la prânz” 

Pe de altă parte, alții ca în Tosfot tractatul Menahot susțin că Moșe a murit Vineri după masă. Ei fac socoteala luându-se  după povestea care apare în Yehoșua, capitolul 6, despre cucerirea orașului Yeriho, care s-a făcut după  asedierea orașului timp de  o săptămână. A început la 22 Nisan și s-a terminat de 28 Nisan, iar a șaptea zi de asediu era Șabat. Acum, dacă 28 Nisan cade de Șabat, 7 Adar trebuie să cadă Vineri (cu o zi înainte). De exemplu anul ăsta 28 Nisan cade Vineri și 7 Adar este Joi. Ideea asta se potrivește și  calendarului evreiesc folosit de noi astăzi, în care 7 Adar nu poate fi de Șabat nici în an bisect nici în an simplu. Ziua asta cade întotdeauna ca  a patra zi de Sucot și poate din cauza asta la Hasidim aceasta este ziua de Ușpizin (ritualul de primire de oaspeți în Suca) a lui Moșe Rabenu.

Ziua moții lui Moșe Rabenu este încă o dovadă care soluționează polemica iscată în legătură cu cele două luni Adar, în special faptul că al doilea Adar este luna principală, problemă de care mă voi ocupa într-un alt articol.

Mai este și problema legată de Taanit (post) care se ține de  ziua asta, când anul este bisect, întrucât sunt unii  care susțin că Taanitul și alte Hazkarot pe care le au oamenii trebuie ținute de primul Adar și nu de al doilea. Realitatea este că Taanitul ăsta se ține de obicei în diaspora de primul Adar, iar în Ereț Yisrael în al doilea.

  Rămân cele două constatări făcute la început: prima, Moșe Rabenu  s-a născut și a murit în aceeași zi calendaristică și a doua,  faptul deosebit de  interesant  că noi  știm data la care a murit, dar nu știm locul în care a fost înmormântat!

 

În Israel, armata (Țahal) a hotărât ca ziua aceasta să fie ziua de Hazkara a tuturor soldaților  cărora nu li se știe locul înmormântării, bazat pe ce este scris de Moșe Rabenu în Deutoronium 34:5-6:

”Și Moșe robul lu HAȘEM a murit acolo în țara Moavului după cuvântul lui HAȘEM. Și El l-a înmormântat în vale, în țara Moavului, vizavi de Bet-Peor, și nimeni nu știe unde se află  mormântul lui până în ziua aceasta”

În fiecare an, de ziua aceasta, se ține pe Muntele Herzl, în parcul amenajat ca cimitir, care adăpostește numai cenotafe ( morminte goale, cu numele soldaților dispăruți), o ceremonie de Hazkara. Începând cu războiul de independență și până astăzi, sunt înregistrați oficial 181 de morți, al căror loc de odihnă veșnică este necunoscut! Să sperăm că vor fi aduși la odihnă veșnică în curând.

 

 

 

 

crossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram