Generic selectors
Cautare exacta
Cauta in titlu
Cauta in continut
Post Type Selectors
Filtru Categorie
5779
5780
5781
5782
Alte Publicatii
Anunt
Din Tanach
Israel
Pericopa săptămânii
Sărbători
Stiri
Termeni

Pericopa Ki Tavo – De ce trebuie ridicate pietre mari?

Publicat: august 30, 2018
de Prof. Asher Shafrir
image_pdfimage_print

În pericopa noastră, în Deuteronom 27:2-8    scrie:

”După ce vei trece Iordanul ca să intri în țara pe care ți-o dă HAȘEM, să ridici pietre mari și să le tencuiești cu var. Să scrii pe pietrele acestea toate vorbele acestei Tora după ce vei trece în țara pe care ți-o dă HAȘEM, țară în care curge lapte și miere, după cum ți-a spus HAȘEM al patriarhilor tăi. După ce vei trece Iordanul, să ridici pietrele acestea, pe care îță poruncesc să le ridici pe muntele Eival și să le tencuirști cu var. Acolo, să zidești un altar lui HAȘEM, un altar de pietre peste care să nu treacă fierul. Din pietre întregi să zidești altarul Lui  HAȘEM și să aduci pe acest altar ofrande lui HAȘEM. Să aduci jertfe de mulțumire și să mănânci acolo și să te bucuri înaintea lui HAȘEM. Să scrii pe aceste pietre toate vorbele acestei Tora explicate foarte deslușit.”

Din pietrele astea trebuia construit altarul pe muntele Eival. Din cele scrise este foarte clar ce trebuia făcut. Problema este că în cartea Iosua implementarea este complet diferită. După cum este scris în capitolul 4, au luat 12 pietre asemeni numărului triburilor Israelului și au pus încă 12 pietre în Iordan, în amintirea miracolului care s-a întâmplat în apele sale. Pietrele au fost puse după porunca lui HAȘEM la Yehoșua, în prima lor staționare în Ereț Israel, la Gilgal. Acestea  trebuie să alcătuiască un adevărat monument pentru generațiile care vor veni.

Dacă ne uităm bine, există niște diferențe între porunca pe care a primit-o Moșe și implementarea pe care a făcut-o Yehoșua. Câteva lucruri sunt neclare cu privință la aceste fapte, astfel încât comentatorii au căutat explicații la ele. Întrebările care se pun de obicei sunt:

  1. Care este în realitate ținta aranjării pietrelor ?
  2. Ce era scris pe ele? Numai mițvot ( porunci), sau și alte texte ?
  3. Ce este varul și pentru ce erau tencuite pietrele?

Even Ezra și alți comentatori susțin ideea că pe pietre nu era scrisă toată Tora, ci numai cele 613 (Taryag) mițvot – porunci. Nici varul nu este varul cunoscut de noi, utilizat de regulă pentru vopsit. Menirea lui nu era să fie un fundal pentru textele scrise și bineînțeles că nu au vopsit cu el literele după ce erau scrise, fiindcă se ștergea. După mulți comentatori varul acesta nu era un var alb obișnuit cu care se tencuiesc pereții, ci era un fel de ciment sau lut care se pune între pietre ca să le lipească împreună și să facă din ele un zid sau o construcție.

Sunt și mulți alți comentatori cu explicații diferite. De exemplu, Ralbag spune că varul este cel pe care noi îl cunoaștem ca vopsea, iar scopul era să întărească scrisul ca să se vadă mai bine și acest fapt ne și explică de ce  în dispoziția Lui Hașem este prevăzută obligația de a ”explica deslușit” באר היטב. Conform acestui comentariu (dar și al altora), pe pietre era scrisă toată Toraua și nu numai mițvoturile.

Alți comentatori susțin că destinația acestor pietre era de a constitui baza pe care se va construi altarul. Această construcție simbolizează înființarea poporului Israel, iar Tora consfințește astfel mărețiia momentului: ”astăzi te-ai făcut popor” (Deuteronom 27:9). Iar asta înseamnă că toată ceremonia, inclusiv blestemele și binecuvântările, și-a acreditat calitatea de veritabil act istoric de înființare a poporului evreu în Ereț Israel, bazat pe Torat Israel.

 

crossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram