Mai multe...
Șabatul acesta, în care citim pericopa VaYakhel, și va fi și Șabat Mevarchim pentru Roș Hodeș Adar Șeni, care va fi săptămâna viitoare, se numește Șabat Șkalim, prima dintre cele patru parșiyot pe care le citim de luna Adar.
Sunt patru pericope speciale care se adaugă pericopelor obișnuite de luna Adar și în an bisect de luna Adar Șeni, înaintea lunii Nisan. Șabaturile în care se citesc aceste pericope se numesc: Șkalim, Zakor, Para și Hahodeș. În aceste Șabaturi nu se spune rugăciunea Av Harahamim și nici Azkarat Neșamot de Șaharit. Dar de Minha se spune Țidkatcha, fie în afară de Șabat, fie înainte de Roș Hodeș, fie de Roș Hodeș.
Ne putem informa despre pericopele astea încă din Mișna, tractatul Megila 3:4:
רֹאשׁ חֹדֶשׁ אֲדָר שֶׁחָל לִהְיוֹת בְּשַׁבָּת, קוֹרִין בְּפָרָשַׁת שְׁקָלִים.
חָל לִהְיוֹת בְּתוֹך הַשַׁבָּת, מַקְדִימִין לְשֶׁעָבַר וּמַפְסִיקִין לְשַׁבָּת אַחֶרֶת.
בַּשְּׁנִיָּה, זָכוֹר.
בַּשְּׁלִישִׁית, פָּרָה אַדֻמָּה.
בָּרְבִיעִית, הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם.
בַּחֲמִישִׁית, חוֹזְרִין לִכְסִדְרָן.
”De Roș Hodeș Adar, care cade de Șabat, citim în Parașat Șakalim. Dacă sărbătoarea cade în timpul săptămânii, îl citim înainte de asta și ne oprim o dată (sâmbăta următoare). În a doua Parașat Zachor. În a treia Parașat Para Aduma. În a patra Hahodeș Haze Lachem. În a cincea ne întoarcem la obișnuite”.
În aceste Șabaturi se citește din două Tora: dintr-una se citește pericopa săptămânii (7 olim) și din a doua se citește pericopa specială, ca maftir. Dacă este și Roș Hodeș, se scot trei cărți, după cum urmează: din prima se citește pericopa, din a doua Hahodeș (al șaptelea) și din a treia pericopa specială (maftir). În aceste săptămâni și Haftara trebuie să fie o porțiune din Profeți, având același subiect ca pericopa și, întrucât este specială, subiectele sale provin din pericopa adăugată și nu din prima, care se citește de obicei.
Prima este pericopa Șkalim, care se citește de ultimul Șabat înainte de Roș Hodeș Adar (Adar Șeni în an bisect) sau chiar de Roș Hodeș Adar dacă, întâmplător, Roș Hodeș cade în ziua asta. Se citește porțiunea din Exodul 30:11-16, stabilită ca să ne amintească de jumătatea de Șekel care se dona pentru sacrificiile populației. Din cauză că achiziționarea noilor obiecte de sacrificiu trebuia începută în luna Nisan, s-a stabilit ca rugăciunea să aibă loc înainte cu o lună de acest moment, pentru ca să se amintească oamenilor să pregătească donațiile lor. Și chiar dacă astăzi Templul este distrus și nu mai există sacrificii, noi citim pericopa ca să nu uităm זכר למקדש. Haftara este din 2Regi, 12:1-17 (așkenazim), despre donațiile poporului pentru repararea בדק בית Templului.
Pericopa a doua este Zachor (Deutoronium 25:17-19) ca să nu uităm Mițva din Tora și să ținem minte ce ne-a făcut Amalek. S-a stabilit să se citească textul pericopei cu ocazia Șabatului dinainte de Purim, în care avem Mițva (obligația) să-l ștergem pe Haman, care era din seminția lui Amalek. Haftara este din Șmuel1, 15:2-34 despre războiul lui Șaul contra lui Amalek, lăsarea în viață a lui Agag, regele Amalekului, și omorârea lui prin Șmuel.
Pericopa a treia este Para (Numeri 19:1-22) și învățăm din ea despre felul cum să ne purificăm din טומאה ca să putem veni la Templu pentru ritualul sacrificiului. Pericopa este stabilită înainte de luna Nisan, ca să ne pregătim și să ne purificăm pentru jertfa de Pesah. Chiar dacă astăzi noi nu mai sacrificăm animale, citim porțiunea asta în amintirea Templului. Haftaraua este din Ezechiel 36:16-38 despre purificarea sufletească a poporului de Domnul.
Pericopa a patra este Hahodeș (Exodul 12, 1-20) în care ne este amintită sfințirea lunii קידוש החודש și mițvoturile de Pesah. S-a stabilit să o citim în onoarea lunii Nisan fiindcă este prima lună a anului (după calendarul biblic). În afară de asta citirea lui ne pregătește pentru Pesah și mițvoturile lui. Haftara este din Ezechiel 45:16-46:18 despre luna Nisan și Pesah.
Dacă este și Roș Hodeș (Adar sau Nisan) se citește din a doua carte de Roș Hodeș din Numeri 28:9-15 despre jertfele de Roș Hodeș din Templu. Anul acesta Roș Hodeș Nisan cade de Șabat și atunci citim și din a treia carte pericopa Hahodeș, în calitate de maftir.
În fiecare an există un Șabat sau două în care nu se citește pericopa specială. Asta pentru ca fiecare parașa (pericopă) să fie potrivită calendarului său. Hazal au dat semne – simanim. Astea le găsim în Șulhan Aruch, poate cea mai importantă carte conținând toate Halachoturile. De exemplu, anul acesta nu citim pericopă specială în două Șabaturi (e vorba despre pericopa Pekudei și pericopa Țav).
Pentru majoritatea interpreților, Pericopa Zakhor este mițva din Tora și din cauza asta suntem mai vigilenți când o citim. Pentru unii și pericopa Para este la fel. În cartea ”Kițur șulhan aruch”, care este cartea de bază a regulilor de comportament și de viață zilnică a oricărui evreu (În special așkenaz), siman 150, scrie:
Se spune că parașot Zachor și Para trebuie citite DeOraita דאורייתא (poruncă din Toraua scrisă) și nu se cheamă un ”katan” (sub 13 ani) la maftir. Iar locuitorii localităților care nu au minyan (10 evrei peste 13 ani) trebuie să vină într-o localitate unde este minyan. Și dacă nu se poate, cel puțin să le citească cu melodie așa cum trebuie.